Amica for living.

Amica to najbardziej rozpoznawalny z polskich producentów urządzeń AGD i jednocześnie jeden z największych wytwórców sprzętu kuchennego w Europie. Jest najlepiej kojarzoną marką AGD wśród Polaków. Cieszy się też zaufaniem konsumentów zagranicznych, czego dowodem jest fakt, że dzisiaj 70% dochodów firmy pochodzi ze sprzedaży jej produktów na ponad 50 zagranicznych rynkach. Obecnie portfolio produktowe marki obejmuje przede wszystkim sprzęt do kuchni, w tym piekarniki, kuchennie wolnostojące oraz płyty grzewcze. Jednak w ofercie spółki można znaleźć również mikrofalówki, okapy, zmywarki oraz inny, drobny sprzęt AGD.

Historia powstania Amiki sięga 1945 roku, kiedy to we Wronkach, małym wielkopolskim mieście na skraju Puszczy Noteckiej, rozpoczęła się produkcja wyrobów żeliwnych i blaszanych oraz maszyn rolniczych. Pierwszy wolnostojący sprzęt gazowo-węglowy został tam wyprodukowany w 1957 roku, przy wykorzystaniu tradycji założonego w 1921 roku zakładu Fabryki Mydła i Świec. Uruchomienie produkcji kuchenek gazowych miało miejsce w 1960 roku i w kolejnych latach urządzenia z Wronek w głównej mierze były przeznaczone na eksport do Związku Radzieckiego. Tak było przez kolejne dziesięciolecia, aż do lat 80-tych. Wtedy to, w ówczesnej Wronieckiej Fabryce Wyrobów Blaszanych, wprowadzono nową technologię emaliowania. Było to pionierskie rozwiązanie na krajowym rynku, dzięki któremu sprzęt z Wronek uzyskał nową jakość i w konsekwencji pozwoliło rozszerzyć eksport na Wschód także do krajów Europy Zachodniej. Początkowo kuchenki sprzedawane były głównie do NRD, ale w niedługim czasie rozpoczął się również podbój rynku zachodnioniemieckiego. Dodatkowo w latach 80-tych rozpoczęto produkcję kuchenek elektrycznych.

Amica jaką znamy dzisiaj, powstała w wyniku prywatyzacji zakładów przeprowadzonej w latach 90-tych, już po polskim przełomie. W pierwszej połowie tego dziesięciolecia Wronieckie Zakłady Wyrobów Metalowych przejął Jacek Rutkowski, który stworzył z nich międzynarodowego giganta. Rozbudowano zakład we Wronkach, dzięki któremu asortyment marki poszerzył się o pralki i lodówki. Już w 1997 roku firma zadebiutowała na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Dekadę później, na przełomie 2009 i 2010 roku firma za ponad 204 mln zł sprzedała Samsungowi swoje fabryki pralek i lodówek. To moment przełomowy we współczesnym okresie rozwoju spółki, gdyż po tej transakcji skupiono się na artykułach wyposażenia kuchni, a pozyskany kapitał został przeznaczony na rozwój segmentu sprzętów grzejnych, czyli kuchni, piekarników i płyt grzejnych. Obecnie polskie zakłady Amica produkują rocznie ponad 1,3 mln egzemplarzy sprzętu AGD. Z kolei lodówki czy pralki sygnowane jej logiem powstają w fabrykach w Turcji czy w Chinach. Poza Polską głównymi rynkami zbytu sprzętu z Wronek są Rosja, Niemcy oraz Skandynawia. W swoim portfolio firma posiada również zagraniczne marki, takie jak Hansa (Rosja), Gram (Dania), CDA (Wielka Brytania) oraz przedstawicielstwa w Rosji, Niemczech, Czechach, Daniii czy Rumunii. Z kolei w 2017 roku spółka kupiła francuskiej firmy Sideme – jednego z dystrybutorów sprzętu AGD we Francji, umacniając swoją pozycję międzynarodowego giganta w branży sprzętu gospodarstwa domowego.

Od kilku lat Amica zmienia swój wizerunek. Główny nacisk kładzie na innowacje technologiczne i te w obszarze designu. Potwierdzeniem trafności tego kierunku rozwoju są nagrody, jakie sprzęt kuchenny firmy zdobywa w konkursie Red Dot, czyli designerskim odpowiedniku Oskarów. Piekarnik Integra Smart otrzymał wyróżnienie Red Dot Design Award: HonourableMention w 2010 roku, a także został uznany za Produkt Roku 2010 przez magazyn Get Connected z Wielkiej Brytanii. Rok 2012 to wyróżnienie za niezwykle popularny piekarnik ZEN (Red Dot Design Award: Best of the Best). Nagrodzona została także nowa linia Amica IN, która w 2015 roku otrzymała Red DotAward oraz iF Design Award. 

Przykładem wprowadzanych innowacji jest właśnie nagrodzona linia piekarników do zabudowy  Smart wyposażonych w dotykowy ekran, posiadających wbudowaną książkę kucharską i możliwość bardzo precyzyjnego ustalenia zakresu pracy urządzenia, mających łączność z internetem czy oferujących funkcję elektronicznej ramki do zdjęć. Klienci docenili linię wzorniczą Amica In, która jest połączeniem nowoczesnych technologii i estetyki. Produkty z tej serii cieszą się dużą popularnością i doskonale wpasowują się w wiele zróżnicowanych aranżacji kuchennych. Z kolei produkty z serii Integra to funkcjonalne i ergonomiczne urządzenia, w których procesie powstawania inżynierowie i projektanci marki z Wronek poznali i uwzględnili potrzeby i opnie konsumentów.

Liczne nagrody oraz regularne innowacje idą w parze z racjonalna polityką cenową firmy, dlatego jej sprzęt jest doceniany nie tylko za zaawansowanie technologiczne, ale także ceny. Dzięki temu Amica jest dostępna dla szerokich grup klientów w Polsce i na rynkach zagranicznych. Ponad 70 lat tradycji i doświadczenia, wsłuchiwanie się w potrzeby konsumentów i innowacje w sprzęcie kuchennym sprawiają, że Amica to uznany producent, który pozostaje liderem rynku sprzętu AGD w Polsce i jednym z głównych graczy na rynku europejskim.